“Dari Seawal Usia 2 Tahun, Saya Dah Panggil Ustaz Ajar Anak Mengaji Supaya Celik Al-Quran,” – Abby Abadi

Pelakon Abby Abadi sekali lagi berkongsi kisah mengenai detik awal dirinya mendidik ketiga-tiga anaknya mendekati al-Quran.

Maklumnya menerusi Instgram, perkara tersebut masih lagi ditanya ramai meski dia sudah pun berkongsi perkara sama sebelum ini.

Mohamed Danish Hakim, 16 tahun, Marissa Dania Hakim, 14 dan Maria Danisha Hakim, 11, merupakan anak hasil perkahwinan Abby yang terdahulu bersama pelakon, Norman Hakim.

“Ramai sangat yg tanya mcmana Sy mula didik anak2 dgn ALQURAN. Bila mula? Umur berapa? Mcmana pujuk dorang duduk asrama hafal QURAN? Banyaklah lagi soalan.

“Sy dah kongsi banyak kali dah sampai tak ingat dah mcmana nk kongsi lagi hehe.. Tapi malam ni Sy terjumpa gmbr ni. Jadi Sy share la serba sedikit ye,” tulisnya.

Jelas bintang Gerak Khas ini sebelum memulakan cerita, ia turut terkait kepada bapa kepada anak-anaknya itu.

“Bila nak cerita pasal anak2 ni, terkaitlah sikit cerita tentang kahwin dan cerai dgn Paknya. Harap baca dan ambil yg baik2 saja ye. Jangan menambah bara hehe…

IKLAN

“Walaupun waktu berkahwin hinggalah bercerai dgn pak anak2 ni, Sy masih hanyut, tapi masa depan anak2 adalah antara perkara yg palinggggg Sy risaukan.

“Dan setelah bercerai… walaupun Sy masih dilautan dalam, Sy nampak hanya ISLAM yg dpt menyelamatkan masa depan mereka. Dan Inilah kejadiannya.

“Dari seawal usia 2/4/6tahun Sy dah panggil Ustaz ajar anak2 mengaji dirumah supaya anak2 ni celik ALQURAN. Dan Alhamdullillah. Anak2 mudah dilentur & dibentuk sbb masih kecilkan waktu ni.

“Selalu juga Sy sembang dgn anak2 bercerita tentang ALLAH SWT, sebut tentang Muhammad, siapa Muhammad.. tentang kenapa kita diciptakan.. bgtau kenapa mesti solat, kenapa kena hafal ALQURAN, apa ganjarannya.

View this post on Instagram

Anak2 bertuah Mama ♥️ @danishhakimofficial @marissadaniaaaaa_ @m_danishaa . Ramai sangat yg tanya mcmana Sy mula didik anak2 dgn ALQURAN. Bila mula? Umur berapa? Mcmana pujuk dorang duduk asrama hafal QURAN? Banyaklah lagi soalan . Sy dah kongsi banyak kali dah sampai tak ingat dah mcmana nk kongsi lagi hehe.. Tapi malam ni Sy terjumpa gmbr ni. Jadi Sy share la serba sedikit ye ☺️ . Bila nak cerita pasal anak2 ni, terkaitlah sikit cerita tentang kahwin dan cerai dgn Paknya. Harap baca dan ambil yg baik2 saja ye. Jangan menambah bara hehe 🤣☺️🤪 . Walaupun waktu berkahwin hinggalah bercerai dgn pak anak2 ni, Sy masih hanyut 🤪 tapi masa depan anak2 adalah antara perkara yg palinggggg Sy risaukan . Dan setelah bercerai… walaupun Sy masih dilautan dalam (🙊) Sy nampak hanya ISLAM yg dpt menyelamatkan masa depan mereka. Dan Inilah kejadiannya. Dari seawal usia 2/4/6tahun Sy dah panggil Ustaz ajar anak2 mengaji dirumah supaya anak2 ni celik ALQURAN. Dan Alhamdullillah. Anak2 mudah dilentur & dibentuk sbb masih kecilkan waktu ni . Selalu juga Sy sembang dgn anak2 bercerita tentang ALLAH SWT, sebut tentang Muhammad, siapa Muhammad.. tentang kenapa kita diciptakan.. bgtau kenapa mesti solat, kenapa kena hafal ALQURAN, apa ganjarannya. Dan hari ni sudah nampak hasilnya walaupun jauhhhh dari sempurna & jauh lagi perjalanan mereka. Sy nak mereka betul faham ISLAM & jadi hamba ALLAH yg benar2 beriman. Bukan sekadar di IC sahaja ISLAMnya 🙊 . Sampai ke tahap hantar mereka duduk asrama, adalah sbb Sy ibu tunggul waktu tu hehe.. masih berjimba ria, jadi Sy taknak anak2 Sy terabai sbb Sy tahu Sy tak buleh mengajar sendiri mereka. Menangis2 pun Sy hantar juga. Sy tekad nak anak2 Sy hafal ALQURAN & jadi org yg berpedoman. Dan waktu tu Sy nampak “Tahfiz” adalah yg terbaik . Bukan mudah.. tp Alhamdullillah Sy berjaya melalui fasa pertama utk didik anak celik ALQURAN & beramal dgnnya. Syukur ya ALLAH

A post shared by Mencari redha ALLAH (@abby_abadi112) on

“Dan hari ni sudah nampak hasilnya walaupun jauhhhh dari sempurna & jauh lagi perjalanan mereka. Sy nak mereka betul faham ISLAM & jadi hamba ALLAH yg benar2 beriman. Bukan sekadar di IC sahaja ISLAMnya.

“Sampai ke tahap hantar mereka duduk asrama, adalah sbb Sy ibu tunggul waktu tu hehe.. masih berjimba ria, jadi Sy taknak anak2 Sy terabai sbb Sy tahu Sy tak buleh mengajar sendiri mereka.

“Menangis2 pun Sy hantar juga. Sy tekad nak anak2 Sy hafal ALQURAN & jadi org yg berpedoman. Dan waktu tu Sy nampak “Tahfiz” adalah yg terbaik.

IKLAN

“Bukan mudah.. tp Alhamdullillah Sy berjaya melalui fasa pertama utk didik anak celik ALQURAN & beramal dgnnya. Syukur ya ALLAH,” tulisnya panjang lebar.

Lalu, perkongsian tersebut dimanfaatkan netizen yang turut meninggalkan pelbagai komen serta ada yang turut berkongsi pengalaman.

Kini, Abby atau nama sebenarnya, Arbaiyah Abdul Manan mendirikan rumah tangga dengan Faizal Zakaria pada 14 Ogos 2015 dan mengambil dua anak angkat, Muhammad Daiyan Fayyad dan Maisara Dayana Fathia.

Pasangan ini baru sahaja dikurniakan cahaya mata yang dilahirkan pra-matang, Muhammad Danial Firman, pada 27 September lalu.

Dua tahun lalu, Abby pernah mengalami keguguran ketika usia kandungannya berusia lima bulan, manakala pada 2016, bayi dikandung meninggal dalam perut gara-gara tekanan darah tinggi.

Foto: Instagram Abby Abadi