Video Lelaki Borong Makanan Di Bazar, Sedekahkan Kepada Orang Ramai Cetus Viral – “Saya Tak Pernah Minta Pun Dapat Perhatian, Kebetulan Allah Bagi Rezeki.”

Sepotong video seorang lelaki yang mengunjungi satu lokasi bazar Ramadan di Seberang Jaya, Pulau Pinang tular baru-baru ini.

Menerusi video tersebut, lelaki terbabit yang mengenakan kaca mata dan baju hitam hadir dengan membawa sejumlah wang dan dirakam turut membeli semua makanan peniaga di bazar berkenaan dalam kuantiti yang banyak.

Malah satu ciapan akaun @IsskndarAriffin di laman Twitter ada berkongsi mengenai perkara itu dengan memberitahu hidangan yang dibeli itu rupanya untuk disedekahkan kepada pengunjung bazar lainnya.

“Dia boleh pergi dekat orang yang meniaga dekat bazar tu, dia borong semua weh barang jualan orang tu, dan siap pesan suruh sedekahkan dekat mana-mana pengunjung yang hadir dekat bazar tu.

“Kalau korang sebagai peniaga pon mesti korang seronok kan. Alhamdulillah itu rezeki dia orang,” ciap pemilik akaun berkenaan.

Hasil tinjauan, lelaki tersebut ialah pengasas produk ESW, Iddin Syah dan jelas Iddin, tindakannya di dalam video tular tersebut adalah sebagai golongan peniaga sepanjang Ramadan yang bersusah payah mencari rezeki.

“Saya tak pernah minta pun mendapat perhatian mana-mana pihak ketika mengadakan kunjungan sedekah di Bazar Ramadan Seberang Jaya, baru-baru ini krn niat saya ikhlas.

IKLAN

“Saya sekadar kongsikan video itu di IG personal saya sbg content peribadi, sekaligus untuk memberi contoh yg baik kepada stokis dan ejen ESW.

“Kalau pengikut saya di IG melihat ia satu inisiatif yg baik, Alhamdulillah. Syukur ke hadrat Allah SWT.

“Walaupun ada sebilangan kecil yg mengecam dan menganggap saya menunjuk-nunjuk, terserah apapun pendapat mereka krn saya tahu itu bukanlah tujuannya,” tulisnya.

Penjelasan panjang lebar itu dibuatnya menerusi satu posting di Instagram miliknya, beberapa hari lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FOUNDER ESW (@iddinsyah)

“Setiap kali balik dr kerja melalui kawasan bazar ramadan, saya sayu melihat peniaga2 yg bertungkus-lumut mencari rezeki dlm keadaan hujan lebat.

“Memang byk hari dah hujan berlaku waktu ptg. Dlm hati “Ya Allah kesiannya depa ni, dahlah tahun lepas tak boleh berniaga sbb PKP 1.0 semua kena lockdown, tahun ni pula cuaca belah petang hujan lebat”

“Mcm manalah perasaan depa kalau juadah yg dijual tak habis sbb org tak mai beli sbb hujan. Mesti depa rugi kan?

“Jadi saya pun ckp dgn anak team saya, jomlah kita pi bazar ramadan Seberang Jaya, saya nak buat kejutan dkt peniaga2 bazar ramdan. Kebetulan Allah SWT bagi rezeki dkt saya dan seluruh warga ESW kebelakangan ini, Subhanallah tak terkata hebatnya.

“Tapi video ini telah dikongsikan seseorang yg saya tidak kenali di Twitter lalu menjadi tular. Terima kasih naa spreadkan kebaikan.

IKLAN

“Pada semua yg mendoakan kebaikan kpd saya, terima kasih. Pastinya Allah SWT mengangkat doa kalian terlebih dahulu. Amin YRA,” tulisnya lagi.

Dia pada masa sama turut berterima kasih atas segala komen membina yang telah diberikan terhadapnya, selain mengharapkan agar golongan peniaga terus bersemangat mencari rezeki halal.

“Terima kasih juga kpd semua pihak yg memberi perhatian kpd usaha murni saya ini. Hanya Allah SWT dpt membalasnya.

“Akhir kata, saya harap peniaga2 bazar ramadan yg berada di pelusuk manapun tak pernah putus semangat utk terus mencari rezeki yg halal.

“Terima kasih krn bersusah payah menyediakan hidangan buat kami semua yg tak sempat masak ekoran kesibukan kerja.

“Semoga Allah SWT merahmati kalian semua. Amin YRA,” tulisnya lagi.