“Potong Dari Bahagian Leher, Kemudian Keluarkan Tulang Belakang,” – Rupanya 15 Tahun Naz Rahman Sakit Saraf Tunjang, Syukur Makin Pulih

Pengacara, Naz Rahman tampil meluah rasa syukur kerana tahap kesihatannya kini telah pun beransur pulih selepas menjalani pembedahan saraf tunjang lebih kurang tiga bulan lalu.

Menurut Naz, pembedahan berisiko tinggi itu tetap harus dijalankan memandangkan penyakit tersebut sedikit sebanyak menjejaskan kariernya sebagai pengacara.

“Saya operate dah tiga bulan. Saya sebenarnya masih lemah. Sepatutnya doktor kata jangan buat job lagi. Tapi apa boleh buat, siapa nak bagi makan dekat anak-anak saya. Saya tetap beranikan diri.

“Dia potong (bedah) daripada bahagian leher, mereka buka kemudian keluarkan tulang belakang. Mereka kikis dan letak semula. Bila dengar macam takut nasib baik saya tak sedar masa tu.

“Sakit ni sebenar dia effect dekat saraf tunjang kemudian merebak ke tangan. Pernah sekali tu masa saya sedang mengacarakan sebuah program tiba-tiba microphone terbang sebab saya tak dapat kawal. Banyak kali juga jadi sampai malu juga saya,” katanya kepada MH.

IKLAN

Dalam pada itu, pengacara program Jalan-Jalan Cari Makan itu turut mendedahkan sekarang merupakan waktu yang terbaik baginya untuk menjalani pembedahan kerana bimbang penyakit tersebut akan bertambah parah.

“Daripada melarat, saya masih ada tiga orang anak dan muda lagi ni baik saya buat sekarang.

“Untung masa PKP kita tiada pekerjaan dan saya gunakan waktu tersebut untuk berehat dan sekarang makin pulih alhamdulillah. Sekarang masih lagi terasa tapi rasa kebas tu semakin berkurang.

“Ini sebenarnya penyakit moden, kepada anda yang berusia 35 tahun ke atas selalu sangat tengok skrin, main phone buat editing berjam-jam tengkuk saya selalu tunduk sampai ada bahagian saraf yang hancur.

“Saraf tu lama terkepit daripada besar lama-lama jadi kecil. Ingatkan kalau kita buat kerta di komputer kita patut ambil rehat seketika,” jelasnya lagi.

Tambah Naz lagi, penyakit tersebut telah pun dialaminya sejak 15 tahun yang lalu

IKLAN

“Bila ada tabiat macam tu kita sebenarnya dalam bahaya. Sebenarnya dah 15 tahun saya ada penyakit ni. Dia dah melarat sampai doktor pun marah dengan saya. Dah macam ni baru nak mengalir air mata.

“Dulu saya ambil ringan sahaja ingat lenguh-lenguh biasa urut je nanti hilang. Memang hilang nanti lama-lama dia rasa balik.

“Saya kene jalani fisioterapi sebab dia effect dari tangan hingga kaki. Kalau perasan kaki saya sekarang ni besar sebelah.

“Sekarang ini setahun setengah saya kena berehat dan tak boleh kerja berat,” akhirnya.

Dalam perkembangan lain, Naz mendedahkan bahawa dirinya kini telah pun memulakan sesi pengambaran bagi musim terbaru program JJCM