“Lepas Marah,Tenangkan Balik…,”- Usah Jadi Perosak Anak, Peluk Cium Jadi Penguat Kasih Sayang Johan & Anak-Anak

Pasangan selebriti Johan dan Ozlynn antara pasangan yang amat tegas dalam mendidik anak-anaknnya.

Kisahnya, apabila anak-anak Jozlynn (Johan dan Ozlynn) bersifat nakal,lalu dimarahi Johan. 

Bagaimanapun, Johan telah memeluk lima orang anaknya iaitu Ariq,Sodiq, Haziq,Chantik dan Moleiq selepas memberi ‘ceramah’ kepada mereka. 

“Lepas maghrib.. selalunya kalau boleh papa akan luangkan masa utk sama2 dgn anak2 berbual, luah perasaan, nasihat.. dan pasti ending dia linangan air mata.. baik dr yg sulung smp la yg no 4… yg bongsu x paham pape lg so dia selamat..?.. 

“Papa lepas bg ceramah mesti amik ati anak2 balik.. haishhh dia pandai main jiwa n beli jiwa anak2.. sb tu anak2 lebih rapat dgn dia.. aku?? Slalu jadi tukang bakor line.. 

IKLAN

“Papa dorg tgh ? kdg bila geram kita tambah minyak tanah.. bagi api tu besor sikit.. bila bebdk takut baru sikit.. sikit.. kita jirus air kat papa dorg.. tp kdg papa dorg tgh membara tu cepat2 minum air.. bkn apa.. risau mama dorg plak yg telan minyak tanah??,” tulis ibu kepada lima orang cahaya mata. 

View this post on Instagram

Lepas maghrib.. selalunya kalau boleh papa akan luangkan masa utk sama2 dgn anak2 berbual, luah perasaan, nasihat.. dan pasti ending dia linangan air mata.. baik dr yg sulung smp la yg no 4… yg bongsu x paham pape lg so dia selamat..?.. papa lepas bg ceramah mesti amik ati anak2 balik.. haishhh dia pandai main jiwa n beli jiwa anak2.. sb tu anak2 lebih rapat dgn dia.. aku?? Slalu jadi tukang bakor line.. papa dorg tgh ? kdg bila geram kita tambah minyak tanah.. bagi api tu besor sikit.. bila bebdk takut baru sikit.. sikit.. kita jirus air kat papa dorg.. tp kdg papa dorg tgh membara tu cepat2 minum air.. bkn apa.. risau mama dorg plak yg telan minyak tanah??.. dlm hidup nih kita kena flexible..xleh nak hamok anak jek.. ada masa kita kena berbicara secara tenang.. biar byk kali terangkan.. jgn rungut kalau anak masih sama.. atau kejap je berubah pastu buat balik.. normal weh.. nama pon bdk.. kalau yg tua pon x paham bahasa.. so as a mother kena doakan yg baik2.. ngamok.. xpe.. tp ada had dan masa nya.. kalau mak naik hantu.. bapaknya kena tenang.. tgk kalau mak dh mcm kena sampok hantu tibai anak.. pelan2 tarik mak ke tepi.. tenangkan.. begitu lah sebaliknya.. jgn jd perosak anak.. bila mak tgh marah.. kat blkg bapak plak ckp.. haaa xmo kwn mama yekkk.. mama marah adik ye td.. ?.. wehhh tu rosakkan anak!!! Plsss ye.. jgn buat mcm tu.. lepas marah atau tegur anak.. pastikan kita tenangkan balik keadaan yg tegang td.. bgtau anak2.. kenapa kita marah.. mulakan dgn kata2 semangat.. kata2 yg penuh kasih syg.. tarik dan beli jiwa anak kembali.. dgn berhemah.. bkn “ berkhemah bersama si nopal yek..” beri kata semangat pada anak.. bkn spoilkan.. so ending dia.. papa belanja g main kat wangsa walk.. video paling last tu maid aku.. hmm dia nih pon satu hal.. nak kata bdk 30thn dh.. haaa tu la dia.. nak marah pon x boleh.. badut dan peneman aku tatkala somi aku xde.. ? so buat mak bapak di luar sana.. plsss jgn spoilkan anak2.. smp kesalahan dia buat tidak ditegur.. syang anak di tangan2kan.. syang isteri di kiss2 kan??? #libastetaplibas

A post shared by Johan & Ozlynn (@jozlynnhanania) on

Dalam pada  itu, Ozlynn turut memberi nasihat agar ibu bapa seharusnya bersifat lembut terhadap anak-anak.

“Hidup nih kita kena flexible..xleh nak hamok anak jek.. ada masa kita kena berbicara secara tenang.. biar byk kali terangkan.. jgn rungut kalau anak masih sama.. atau kejap je berubah pastu buat balik.. normal weh.. nama pon bdk.. kalau yg tua pon x paham bahasa.. 

“So as a mother kena doakan yg baik2.. ngamok.. xpe.. tp ada had dan masa nya.. kalau mak naik hantu.. bapaknya kena tenang.. tgk kalau mak dh mcm kena sampok hantu tibai anak.. pelan2 tarik mak ke tepi.. tenangkan.. begitu lah sebaliknya.. 

“Jgn jd perosak anak.. bila mak tgh marah.. kat blkg bapak plak ckp.. haaa xmo kwn mama yekkk.. mama marah adik ye td.. wehhh tu rosakkan anak!!! Plsss ye.. jgn buat mcm tu.. 

IKLAN

“Lepas marah atau tegur anak.. pastikan kita tenangkan balik keadaan yg tegang td.. bgtau anak2.. kenapa kita marah.. mulakan dgn kata2 semangat.. kata2 yg penuh kasih syg.. tarik dan beli jiwa anak kembali.. dgn berhemah.. bkn “ berkhemah bersama si nopal yek..” beri kata semangat pada anak.. bkn spoilkan.. 

“So ending dia.. papa belanja g main kat wangsa walk.. 

“Video paling last tu maid aku.. hmm dia nih pon satu hal.. nak kata bdk 30thn dh.. haaa tu la dia.. nak marah pon x boleh.. badut dan peneman aku tatkala somi aku xde.. ? so buat mak bapak di luar sana.. plsss jgn spoilkan anak2.. smp kesalahan dia buat tidak ditegur.. syang anak di tangan2kan.. syang isteri di kiss2 kan??? #libastetaplibas,” tulis Ozlyn panjang lebar. 

Video : IG Johan