”Biar Orang Buat Kita, Kita Jangan Balas,”- Sentiasa Memaafkan, Itu Pesanan Terakhir Arwah Ibu Ebit Lew

“Ebit rindu mak.” Itu luahan sebak pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew ketika menzirahi pusara arwah ibunya.

Kongsi Ebit, dia terlalu merindui arwah ibunya yang telah menghembuskan nafas terakhir sejak beberapa tahun lalu.

“Rindu pada mak. Dulukan, masa kecil..bila sedih kena kata, kena halau, kena pukul, diumpat, difitnah sebab dakwah. Dari 12 tahun lagi mak akan peluk saya. Cium saya. Mak kata, kita buat kebaikan untuk Allah sayang. Redha Allah…Redha Allah..Redha Allah

“Rindu nak mak peluk. Mak dah berehat dekat sana. Rindu nak mak cium. Rindu nak mak tak berhenti cium Ebit, rindu dekat mak. Rindu mak masak. Rindu mak suap. Rindu nak balas ciuman mak. Tapi hari ebit cium, mak dah tak bergerak. Ebit peluk, mak dah tak peluk semula. Ebit genggam tangan mak. Mak tak genggam ebit. Maafkan ebit yer mak Ya Allah jagakan mak saya disana,” tulisnya.

Dalam pada itu, Ebit mengimbau kembali pesanan ibunya agar sentiasa dekatkan diri dengan Allah.

“Dulu masa mak sakit. Saya call mak. Mak cakap,kalau tak sempat jumpa di dunia. Kita jumpa dalam syurga. Walau apapun jangan tinggalkan dakwah ini. Bukan sebab kita baik. Kita takde apa-apa. Tapi tanda syukur Allah kutip kita dan beri kita Islam. Kita kena kongsi Islam ini dengan semua manusia. Rasa sayang pada semua orang walau apapun. Semua orang baik. Yang tak baik tu kita.

IKLAN

“Mak saya selalu pesan, takper orang kata kita. Jangan kita balas. Jangan kita buat dekat orang. Sebab dunia akhirat ni Allah yang punya. Maafkan,maafkan..maafkan. terima kaseh pada semua orang,” kongsinya.

Tambahnya, ibu merupakan insan pertama yang sentiasa menemani Ebit dalam apa jua keadaan.

“Mak saya selalu teman saya belajar malam-malam masa kecil. Tertidur-tidur sebelah saya. Jika pergi buat dakwah. Mak kadang puasa atau solat jer doa.
Kami setiap hari buat Talim sama-sama dari saya 12 tahun. Mak peneman saya no 1. Betullah orang kata didunia anugerah terindah selepas iman Islam ialah kasih sayang seorang mak.

“Saya menyusun 10 jari dari hujung rambut sampai hujung kaki saya minta maaf pada semua yer. Maafkan saya yer. Saya pasti banyak buat salah pada semua.

“Nabi saw dapat kasih sayang mak sampai umur 6 tahun. Ya Allah…kuatnya Nabi saw. Allahuakbar. Rindu pada Nabi saw Adik-adik sahabatku. Jika ada mak jangan lupa peluk,cium,urut kaki mak,dengar cakap,solat doakan yer. Buat mak sentiasa senyum. Senyuman buat mak tu berharga. I love u mak,” kongsinya.

View this post on Instagram

Rindu pada mak. Dulukan, masa kecil..bila sedih kena kata, kena halau, kena pukul, diumpat, difitnah sebab dakwah. Dari 12 tahun lagi mak akan peluk saya. Cium saya. Mak kata, kita buat kebaikan untuk Allah sayang. Redha Allah…Redha Allah..Redha Allah Rindu nak mak peluk. Mak dah berehat dekat sana. Rindu nak mak cium. Rindu nak mak tak berhenti cium Ebit, rindu dekat mak. Rindu mak masak. Rindu mak suap. Rindu nak balas ciuman mak. Tapi hari ebit cium, mak dah tak bergerak. Ebit peluk,mak dah tak peluk semula. Ebit genggam tangan mak. Mak tak genggam ebit. Maafkan ebit yer mak Ya Allah jagakan mak saya disana . Dulu masa mak sakit. Saya call mak. Mak cakap,kalau tak sempat jumpa didunia. Kita jumpa dalam syurga. Walau apapun jangan tinggalkan dakwah ini. Bukan sebab kita baik. Kita takde apa-apa. Tapi tanda syukur Allah kutip kita dan beri kita Islam. Kita kena kongsi Islam ini dengan semua manusia. Rasa sayang pada semua orang walau apapun. Semua orang baik. Yang tak baik tu kita. Mak saya selalu pesan, takper orang kata kita. Jangan kita balas. Jangan kita buat dekat orang. Sebab dunia akhirat ni Allah yang punya. Maafkan,maafkan..maafkan. terima kaseh pada semua orang. . Saya menyusun 10 jari dari hujung rambut sampai hujung kaki saya minta maaf pada semua yer. Maafkan saya yer. Saya pasti banyak buat salah pada semua. Mak saya selalu teman saya belajar malam-malam masa kecil. Tertidur-tidur sebelah saya. Jika pergi buat dakwah. Mak kadang puasa atau solat jer doa. Kami setiap hari buat Talim sama-sama dari saya 12 tahun. Mak peneman saya no 1. Betullah orang kata didunia anugerah terindah selepas iman Islam ialah kasih sayang seorang mak . Nabi saw dapat kasih sayang mak sampai umur 6tahun. Ya Allah…kuatnya Nabi saw. Allahuakbar. Rindu pada Nabi saw Adik-adik sahabatku. Jika ada mak jangan lupa peluk,cium,urut kaki mak,dengar cakap,solat doakan yer. Buat mak sentiasa senyum. Senyuman buat mak tu berharga. I love u mak. I miss u -ebitlew

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

IKLAN

Berlatarbelakangkan lagu nasyid, Ya Rabbana Tarafna, video tersebut kini mendapat lebih 200,000 tontonan.

Apa-apa pun, mari sama-sama sedekahkan Al-Fatihah buat arwah ibu ustaz Ebit Lew.

Video: Instagram Ebit Lew